Compartiendo nuestra experiencia con niños de Francia / Sharing our experience with french children

Por Phil / By Phil

Entre el 8 y el 13 de julio, en el lindo paisaje lleno de volcanes verdes de la region de “Auvergnes” en Francia, estuve a cargo de realizar actividades sobre astronomía en un campo científico para jóvenes (contratado por la ONG Objectif Sciences International).

From the 8 to the 13 July, in the beautiful décor punctuated of low top-green volcanoes of the Auvergne region in France, I was in charge of animating astronomy-related activities in the frame of a science camp for young children (contracted by the NGO Objectif Sciences International).

Phil con los niños / Phil and the kids


El primer día, empecé por presentar a los niños la misma charla inaugural (en francés) que dabamos en las escuelas que visitamos durante nuestra expedicion en Sudamérica. Les dije que cada imagen que estaban viendo, también pasó frente a los ojos de un niño sudamericano. No solo fue una introducción sobre astronomía, sino también un manera de mostrar los lazosculturales que tiende la astronomía. La estrellas son nuestras origenes, y como tal, estamos ligados por ellas.

Como la primera noche de observacion fue cancelada por el mal tiempo (pues, de ahi viene al color verde del paisaje:o), nos sentamos todos mirando una versión preliminar de nuestro documental subtitulado en francés (‘Sous un même ciel’). Los niños estaban cautivados. De hecho, hablaron con los demás niños que no estaban en la sala, y estos, ¡vinieron a pedirme si podía mostrar la peli otra noche! Todos estaban sonriendo a esos ninos peruanos, bolivianos y chilenos del otro lado de la pantalla, como si estuvieron hablando juntos, o simplemente descubriendo que cmpartían la misma pasión.
Por supuesto, también nos ‘ensuciamos’ las manos construyendo espectroscopios con pedazos de CDs y tubos de papel higiénico. Cada niño construyó el suyo y así pudo observar el espectro solar a través de su tubito multicolor (los habian decorado artísticamente ;O).

The very first day, I started out by presenting the children, in french, the same inaugural talk we were giving in schools during our South American expedition. I told them that every image they were seeing, the eyes of a South American child saw them too. It was not only an ice-breaker on astronomy, it was a forefeeling of the cultural bridge-power of astronomy. The stars are both our origins and a link between each of us.

As the first star party had been cancelled because of the bad weather (well, that’s were the green landscape comes from;O), we all sat down to watch a preliminary version of our documentary movie with French subtitles (‘Sous un même ciel’). The kids were really into it. In fact, they talked to the other kids who were not in the room and the absent went to me asking to show the movie another night! They were smiling to those Peruvian, Bolivian and Chilean children on the other side of the screen, just as if they were talking to each other, or simply finding out they were sharing the same passion.

Of course, we also “dirtied” our hands building spectroscopes out of CD pieces and toilet paper roll tubes…Every kid built his and was discovering the solar spectrum through their not-less-coloured  instrument (they had artistically decorated it;o)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s